A GDP növekedésénél sokkal dinamikusabban, 9 százalékkal emelkedett 2013-ban az áruszállításban és raktározásban érdekelt 100 legnagyobb magyar vállalkozás forgalma az előző esztendőhöz képest. A százak 2012-ben 1805 milliárd forint forgalmat bonyolítottak, egy évre rá már 1968 milliárdosat. Ugyanakkor a növekvő forgalom mellett a cégek összesített adózás előtti eredménye 13 százalékkal – 89,2 milliárdról 77 milliárd forintra – csökkent, tudatta megkeresésünkre a toplistát összeállító Opten céginformációs cég. (A toplistát egyébként azokból a társaságokból állítják össze, amelyek  TEÁOR-szerinti főtevékenysége a következők közül kerül ki: vasúti, közúti, csővezetékes, tengeri, belvízi, légi áruszállítás, költöztetés, szállítás, raktározás, tárolás, szárazföldi szállítást kiegészítő szolgáltatás, rakománykezelés, egyéb szállítást kiegészítő szolgáltatás, postai tevékenység. )


Helyet cserélt a közút és a vasút

Az ágazatok közül a legnagyobb ütemű árbevételnövekedést a közúti közlekedésben regisztrálta az Opten, ahol a 2012-es 87,8 milliárdos árbevétel 117 milliárd forint fölé emelkedett. A közúti áruszállítás ezzel az eredménnyel átvette a vezető szerepet a vasúttól, ahol az árbevétel lényegében stagnált, mindkét évbenkevéssel 112 milliárd forint fölött állapodott meg. A nyereség ugyanakkor csökkent mindkét nagy áruszállítási alágazatban. A vasúti szállításnál a korábbi 1,68 milliárd forintos adózás előtti eredmény 1,55 milliárd forintra mérséklődött, a közútinál a 2012-es 4,1 milliárdos pozitív mérleg 3,6 milliárd forintra esett vissza.

A raktározás, tárolás alágazat éves árbevétele egy év alatt több mint 16 százalékkal, 341 milliárd forintra emelkedett, de ezzel nem tartott lépést az összesített eredmény, amely 5 százalékkal, 45 milliárd forintra bővült. Az egyéb szállítást kiegészítő szolgáltatást végző 35 cég összesített árbevétele 332-ről 360 milliárd forintra, míg adózás előtti nyereségük 9-ről 10,7 milliárd forintra emelkedett. A postai szolgáltatók árbevétele viszont 200 milliárd körüli szinten ragadt, ám  – a Magyar Posta javuló eredményének köszönhetően – a 2012-es 1 milliárdos vesztesége 2013-ra 3 milliárdos nyereségbe fordult.


Az első tíz

Vannak érdekességek a százas lista első tíz helyezettjét vizsgálva is. Az első ilyen, hogy négy új szereplő is található rajta, ráadásul olyanok, amelyek az előző évben még a száz között sem voltak. Az egyik újonc, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt „hirtelen” felbukkanása (s rögtön a 4. helyre ugrása) érthető, hiszen csak 2013. november 1-jétől létezik ezen a néven és tevékenységi körrel (elődje az Állami Autópálya Kezelő Zrt volt, amelytől közútkezelői tevékenységet a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vette át).

A tevékenységi kört illetően eléggé szórt az első tíz profilja. Három szárazföldi szállítási szolgáltatást végző társaságot találhatunk közöttük, továbbá egy-egy postai tevékenységgel foglalkozó, raktározásra-tárolásra, közúti szállításra, vasúti szállításra és csővezetékes szállításra szakosodott céget, valamint egy légi szállítót, s végül egy egyéb szállítási szolgáltatásban érdekelt társaságot fedezhetünk fel.

 

 

Logisztikama.hu